(ສພຊ) – ຕອນບ່າຍວັນທີ 04 ທັນວາຜ່ານມາ, ທ່ານ ສົມມາດ ພົລເສນາ ຮອງປະທານສະພາແຫ່ງຊາດ ຕາງໜ້າຄະນະປະຈຳສະພາແຫ່ງຊາດ ໄດ້ຖະແຫຼງຂ່າວຕໍ່ສື່ມວນຊົນກ່ຽວກັບຜົນສໍາເລັດການພິຈາລະນາວຽກງານຂອງລັດຖະບານ ກ່ຽວກັບການສະຫຼຸບຕີລາຄາການຈັດຕັ້ງປະຕິບັດແຜນພັດທະນາເສດຖະກິດ-ສັງຄົມແຫ່ງຊາດ, ແຜນງົບປະມານແຫ່ງລັດ, ແຜນເງິນຕາ ປະຈຳປີ 2024 ແລະ ທິດທາງແຜນການປີ 2025 ຕິດພັນກັບວາລະແຫ່ງຊາດ ວ່າດ້ວຍການແກ້ໄຂຄວາມຫຍຸ້ງຍາກດ້ານເສດຖະກິດ-ການເງິນ ແລະ ແຜນການລົງທຶນຂອງລັດ ປະຈໍາປີ 2025 ເຊິ່ງທ່ານໄດ້ແຈ້ງໃຫ້ຊາບວ່າ ສະພາແຫ່ງຊາດໄດ້ມອບໃຫ້ລັດຖະບານເອົາໃຈໃສ່ຄື:
1. ເພີ່ມທະວີຄວາມເອົາໃຈໃສ່ໃນການຜັນຂະຫຍາຍມະຕິຂອງກົມການເມືອງສູນກາງພັກ ສະບັບເລກທີ 04/ກມສພ, ລົງວັນທີ 11 ເມສາ 2024 ວ່າດ້ວຍການສ້າງເສດຖະກິດເອກະລາດເປັນເຈົ້າຕົນເອງໃນໄລຍະໃໝ່ ເຂົ້າໃນການຈັດຕັ້ງປະຕິບັດແຜນພັດທະນາເສດຖະກິດ-ສັງຄົມແຫ່ງຊາດ, ແຜນງົບປະມານແຫ່ງລັດ ແລະ ແຜນເງິນຕາ ໂດຍສຸມໃສ່ຂົງເຂດບຸລິມະສິດຂອງການພັດທະນາຊົນນະບົດ ແລະ ແກ້ໄຂຄວາມທຸກຍາກ.
2. ສຸມໃສ່ປະຕິບັດຄາດໝາຍຂອງແຜນພັດທະນາເສດຖະກິດ-ສັງຄົມແຫ່ງຊາດ, ແຜນງົບປະມານແຫ່ງລັດ, ແຜນເງິນຕາ ແລະ ວາລະແຫ່ງຊາດ ວ່າດ້ວຍການແກ້ໄຂຄວາມຫຍຸ້ງຍາກດ້ານເສດຖະກິດ-ການເງິນ ສໍາລັບປີ 2025 ໃຫ້ເປັນບຸລິມະສິດ ແລະ ບັນລຸຕາມແຜນການ, ໃນນັ້ນ ສະເໜີໃຫ້ສຸມໃສ່ແກ້ໄຂບັນຫາທີ່ເຄັ່ງຮ້ອນດ້ານເສດຖະກິດ-ສັງຄົມ ທີ່ຍັງຄົງຄ້າງ ແລະ ມີຄວາມຄືບໜ້າໜ້ອຍໃນປີຜ່ານມາ ແລະ ໃນປັດຈຸບັນ ເປັນຕົ້ນ:
1) ສືບຕໍ່ແກ້ໄຂບັນຫາເງິນເຟີ້, ບັນຫາໜີ້ສິນ, ການແກ້ໄຂຜົນກະທົບຈາກໄພນໍ້າຖ້ວມ ແລະ ຄຸ້ມຄອງລາຄາສິນຄ້າທີ່ຈໍາເປັນ ໃຫ້ມີສະຖຽນລະພາບ ແລະ ສົມເຫດສົມຜົນ ແລະ ເອົາໃຈໃສ່ສືບຕໍ່ຈັດຕັ້ງປະຕິບັດມາດຕະການໃຫ້ເປັນລະບົບຄົບຊຸດ ເຂັ້ມງວດ ຢ່າງແຂງແຮງ ຄື: (1) ມາດຕະການທາງດ້ານເງິນຕາ ລວມທັງມາດຕະການຕໍ່ອັດຕາແລກ ປ່ຽນ, (2) ມາດຕະການດ້ານການເງິນ-ງົບປະມານ, (3) ມາດຕະການດ້ານການຜະລິດ, (4) ມາດຕະການດ້ານການຄ້າ, (5) ມາດຕະການດ້ານບໍລິຫານ, (6) ມາດຕະການດ້ານຈິດຕະສາດ-ສັງຄົມ;
2) ແກ້ໄຂບັນຫາເຄັ່ງຮ້ອນດ້ານສັງຄົມ ແລະ ເອົາໃຈໃສ່ຈັດຕັ້ງປະຕິບັດບັນດາຄາດໝາຍທີ່ມີຄວາມສ່ຽງບໍ່ທັນບັນລຸ ໂດຍສຸມໃສ່: (1) ຍົກສູງຄຸນນະພາບຂອງການສຶກສາ ແລະ ສາທາລະນະສຸກ ເພື່ອໃຫ້ແທດເໝາະກັບສະພາບຄວາມເປັນຈິງຂອງເສດຖະກິດ-ສັງຄົມໃນປັດຈຸບັນ, (2) ເອົາໃຈໃສ່ເຝິກ ແລະ ສ້າງວິຊາຊີບ ໃຫ້ມີຄວາມຫຼາກຫຼາຍ, ຍົກລະດັບສີມືແຮງງານໃຫ້ມີຄວາມຊໍານານງານ, ມີລະບຽບວິໄນ ສາມາດຕອບສະໜອງຄວາມຕ້ອງການຂອງຫົວໜ່ວຍແຮງງານ, (3) ຄົ້ນຄວ້າຍົກລະດັບເງິນເດືອນຕໍ່າສຸດຂອງພະນັກງານ-ລັດຖະກອນ ໃຫ້ໄດ້ໃນລະດັບ 2,200,000 ກີບ ຕໍ່ຄົນຕໍ່ເດືອນ ໃຫ້ເໝາະສົມກັບສະພາບເງິນເຟີ້ ແລະ ການເໜັງຕີງຂອງລາຄາສິນຄ້າໃນປັດຈຸບັນ.
3. ສຸມໃສ່ກະກຽມສ້າງແຜນພັດທະນາເສດຖະກິດ-ສັງຄົມແຫ່ງຊາດ, ແຜນງົບປະມານແຫ່ງລັດ ແລະ ແຜນເງິນຕາ 5 ປີຄັ້ງທີ X ແລະ ແຜນການປະຈໍາປີ 2026 ຕິດພັນກັບການສ້າງບັນຊີໂຄງການລົງທຶນຂອງລັດ ໂດຍມີການປະສານສົມທົບແຕ່ຫົວທີກັບສະພາແຫ່ງຊາດ ກ່ອນສະເໜີຕໍ່ກອງປະຊຸມຄັ້ງປະຖົມມະລືກຂອງສະພາແຫ່ງຊາດຊຸດທີ X.
4. ຮີບຮ້ອນຈັດສັນງົບປະມານການລົງທຶນລັດ ຂອງບັນດາຂະແໜງການສູນກາງ ແລະ ທ້ອງຖິ່ນ ປະຈໍາປີ 2025 ໃຫ້ສໍາເລັດ ເພື່ອໃຫ້ທັນນໍາໄປຈັດຕັ້ງປະຕິບັດໃນວັນທີ 01 ມັງກອນ 2025, ຄົ້ນຄວ້າຈັດສັນງົບປະມານການລົງທຶນລັດ ສຸມໃສ່ການຊໍາລະໜີ້ສິນເປັນສ່ວນຫຼາຍ ແລະ ໂຄງການສືບຕໍ່ທີ່ໃກ້ຈະສໍາເລັດ ໃຫ້ໄດ້ນໍາໃຊ້ໂດຍໄວ ແລະ ໂຄງການສະເໜີໃໝ່ທີ່ຈໍາເປັນ, ມອບສິດໃຫ້ສະພາປະຊາຊົນຂັ້ນແຂວງ ໃນການພິຈາລະນາຮັບຮອງໂຄງການລົງທຶນຂອງລັດ ທີ່ມີມູນຄ່າຫຼາຍກວ່າ 20 ຕື້ກີບ ຕາມທິດ 3 ສ້າງ ໃນການມອບແບ່ງຄວາມຮັບຜິດຊອບໃຫ້ທ້ອງຖິ່ນຫຼາຍຂຶ້ນ.
5. ເອົາໃຈໃສ່ນໍາໃຊ້ກອງທຶນທາງ ແລະ ງົບປະມານຂອງລັດ ສຸມໃສ່ບູລະນະສ້ອມແປງເສັ້ນທາງ ແລະ ບັນດາໂຄງການຊົນລະປະທານທີ່ເປ່ເພ ໄດ້ຮັບຜົນກະທົບຈາກໄພພິບັດທໍາມະຊາດ ໃຫ້ສໍາເລັດ ເພື່ອຮັບປະກັນການຄົມມະນາຄົມ-ຂົນສົ່ງ ກັບຄືນສູ່ສະພາບປົກກະຕິໂດຍໄວ, ໃຫ້ຊົນລະປະທານສາມາດສະໜອງນໍ້າແກ່ການຜະລິດຂອງຊາວກະສິກອນ; ຄົ້ນຄວ້າປັບປຸງນິຕິກໍາໃຕ້ກົດໝາຍ ໃນການຄຸ້ມຄອງ ແລະ ຕິດຕາມກວດກາລົດບັນທຸກສິນຄ້ານໍ້າໜັກເກີນ ແລະ ລົດຂົນສົ່ງຕ່າງປະເທດທີ່ມາໃຫ້ບໍລິການຢູ່ ສປປລາວ ພ້ອມທັງມີມາດຕະການທີ່ເຂັ້ມງວດຕໍ່ຜູ້ລະເມີດ; ເອົາໃຈໃສ່ຄຸ້ມຄອງ, ປົກປັກຮັກສາ ແລະ ມີມາດຕະການຄຸ້ມຄອງຢ່າງເຂັ້ມງວດ ຕໍ່ທີ່ດິນນາ, ທີ່ດິນກະສິກໍາໃນເຂດທີ່ມີຊົນລະປະທານ ບໍ່ໃຫ້ມີການຫັນປ່ຽນໄປເປັນທີ່ດິນປະເພດອື່ນ.
6. ເອົາໃຈໃສ່ຊຸກຍູ້ສົ່ງເສີມການຜະລິດໃຫ້ແຂງແຮງຂຶ້ນກວ່າເກົ່າ ໂດຍສະເພາະສິນຄ້າກະສິກໍາ, ໃຫ້ຂະແໜງກະສິກໍາ ແລະ ປ່າໄມ້ ເປັນຕົ້ນບັນດາສູນ, ສະຖານີຄົ້ນຄວ້າກະສິກໍາ ໃນແຕ່ລະທ້ອງຖິ່ນ ເປັນເຈົ້າການປະກອບສ່ວນຢ່າງຕັ້ງໜ້າໃນການຍົກສູງຄຸນນະພາບການຜະລິດ, ສະໜອງສິນເຊື່ອ, ເຕັກນິກ, ແນວພັນ ໃຫ້ຊາວກະສິກອນ, ຫົວໜ່ວຍທຸລະກິດກະສິກໍາ ໃຫ້ພຽງພໍ ເພື່ອຜະລິດກະສິກໍາ, ອຸປະກອນ ແລະ ເຄື່ອງມືຮັບໃຊ້ການຜະລິດຈໍາໜ່າຍພາຍໃນ ຫຼຸດຜ່ອນການນໍາເຂົ້າ ແລະ ເປັນສິນຄ້າສົ່ງອອກ, ຈໍາກັດການນໍາເຂົ້າສິນຄ້າທີ່ສາມາດຜະລິດໄດ້ຢູ່ພາຍໃນ ເປັນຕົ້ນຝຸ່ນ, ອາຫານສັດ, ສະບຽງອາຫານ ແລ້ວຫັນມາສົ່ງເສີມການຜະລິດ ແລະ ບໍລິໂພກສິນຄ້າພາຍໃນໃຫ້ຫຼາຍຂຶ້ນ.
7. ເອົາໃຈໃສ່ຄຸ້ມຄອງການຂຸດຄົ້ນ, ຜະລິດ ແລະ ສົ່ງອອກແຮ່ທາດ ໃຫ້ມີຄວາມເຂັ້ມງວດເດັດຂາດ, ປະເມີນຄືນສັນຍາເຊົ່າ-ສຳປະທານຂອງໂຄງການລົງທຶນຕ່າງໆທີ່ໄດ້ຮັບອະນຸມັດໄປແລ້ວນັ້ນ ເຊິ່ງໂຄງການໃດທີ່ຈັດຢູ່ໃນປະເພດ C+ ແລະ C ຈະໄດ້ຍົກເລີກ ແລະ ຖອນໂຄງການຄືນ ແລະ ສືບຕໍ່ຫັນບັນດາໂຄງການທົດລອງ ເຂົ້າສູ່ກົນໄກປົກກະຕິ ຈັດເກັບລາຍຮັບ ແລະ ການປະຕິບັດພັນທະພາສີຂາອອກ ຕາມກົດໝາຍທີ່ກ່ຽວຂ້ອງ.
8. ສູ້ຊົນ ແລະ ສ້າງເງື່ອນໄຂອຳນວຍຄວາມສະດວກໃນການຈັດຕັ້ງປະຕິບັດວຽກງານຂຶ້ນທະບຽນອອກໃບຕາດິນໃນຂອບເຂດທົ່ວປະເທດ ໃຫ້ສາມາດບຸກທະລຸຕາມຕົວເລກຄາດໝາຍສູ້ຊົນໃນປີ 2025 ຢ່າງມີຜົນສໍາເລັດເປັນຮູບປະທໍາ.
9. ເອົາໃຈໃສ່ສ້າງແຜນລາຍຮັບໃຫ້ສອດຄ່ອງຕາມທ່າແຮງ ແລະ ຖານລາຍຮັບຕົວຈິງ, ຫັນເປັນທັນສະໄໝໃນການເກັບລາຍຮັບຈາກຖານລາຍຮັບທີ່ເປັນທ່າແຮງ ໃຫ້ຫຼາຍຂຶ້ນ, ຫຼຸດຜ່ອນການຂໍຍົກເວັ້ນການປະຕິບັດບາງມາດຕາຂອງກົດໝາຍທີ່ຕິດພັນກັບພາສີ-ອາກອນ, ປັບປຸງໂຄງສ້າງດ້ານງົບປະມານແຫ່ງລັດ ແລະ ຄຸ້ມຄອງໜີ້ສິນສາທາລະນະ ບໍ່ໃຫ້ເກີນການຄວບຄຸມ ແລະ ຮັບປະກັນການຊໍາລະເພື່ອບໍ່ໃຫ້ກ້າວໄປສູ່ປະເທດທີ່ບໍ່ສາມາດຊໍາລະໜີ້ສິນໄດ້; ຮັບປະ ກັນແຫຼ່ງດຸ່ນດ່ຽງທີ່ຍືນຍົງ, ຫຼຸດຜ່ອນການກູ້ຢືມ ເພື່ອເຮັດໃຫ້ພື້ນຖານລະບົບການເງິນແຫ່ງຊາດ ມີຄວາມໝັ້ນຄົງ, ມີສະຖຽນລະພາບດ້ານເສດຖະກິດມະຫາພາກ.
10. ເອົາໃຈໃສ່ສ້າງແຜນລາຍຈ່າຍປົກກະຕິ ແລະ ການນໍາໃຊ້ເງິນເກີນແຜນ ໃຫ້ສອດຄ່ອງຕາມກົດໝາຍ ແລະ ມະຕິກອງປະຊຸມສະພາແຫ່ງຊາດ ແລະ ສະພາປະຊາຊົນຂັ້ນແຂວງ ຢ່າງເຂັ້ມງວດ; ສືບຕໍ່ຊຸກຍູ້ການຈັດຕັ້ງປະຕິບັດມາດຕະການປະຢັດ, ຕ້ານການຟຸມເຟືອຍ, ແກ້ໄຂບັນຫາພາຫະນະທີ່ນໍາເຂົ້າບໍ່ຖືກຕ້ອງ ແລະ ລົດຂົນສົ່ງຕ່າງປະເທດທີ່ບໍ່ປະຕິບັດຕາມກົດໝາຍ ຢ່າງເຂັ້ມງວດ ແລະ ເດັດຂາດ; ເອົາໃຈໃສ່ຈັດສັນງົບປະມານປົກກະຕິ ແລະ ລົງທຶນໃຫ້ມີຄວາມເປັນເອກະພາບ, ສົມເຫດສົມຜົນ.
11. ເອົາໃຈໃສ່ຄຸ້ມຄອງລາຄາສິນຄ້າ ແລະ ເງິນຕາຕ່າງປະເທດ ໃຫ້ສອດຄ່ອງຕາມກົດໝາຍ ແລະ ນິຕິກໍາຂອງທະນາຄານແຫ່ງ ສປປລາວ, ເພີ່ມທະວີການປະຕິບັດຄາດໝາຍ ແລະ ການຄຸ້ມຄອງເງິນຕາ ຕາມມະຕິກອງປະຊຸມສະພາແຫ່ງຊາດ, ຈໍາກັດການແລກປ່ຽນເງິນຕາທີ່ບໍ່ຖືກຕ້ອງຕາມກົດໝາຍ, ໃຫ້ທະນາຄານແຫ່ງ ສປປລາວ ເພີ່ມທະວີການປະສານສົມທົບກັບກະຊວງການເງິນ, ກະຊວງອຸດສາຫະກຳ ແລະ ການຄ້າ, ກະຊວງປ້ອງກັນຄວາມສະຫງົບ ແລະ ຂະແໜງການທີ່ກ່ຽວຂ້ອງ ໃນການຄຸ້ມຄອງ ແລະ ເຮັດໃຫ້ເງິນຕາຕ່າງປະເທດ ເຂົ້າສູ່ລະບົບທະນາຄານໃຫ້ຫຼາຍຂຶ້ນ.
12. ເອົາໃຈໃສ່ສຸມໃສ່ແກ້ໄຂບັນຫາອັດຕາເງິນເຟີ້ໃຫ້ຢູ່ໃນລະດັບທີ່ກຳນົດໄວ້, ຄຸ້ມຄອງອັດຕາແລກປ່ຽນໃຫ້ມີຄວາມສະຫງົບ ແລະ ການສະໜອງເງິນຕາຕ່າງປະເທດ ໃຫ້ກັບຄືນສູ່ສະພາບປົກກະຕິໂດຍໄວ, ສຸມໃສ່ຈັດຕັ້ງປະຕິບັດນະໂຍບາຍສິນເຊື່ອເພື່ອກະຕຸ້ນເສດຖະກິດ ແລະ ນະໂຍບາຍສິນເຊື່ອເພື່ອກະຈາຍແຫຼ່ງທຶນໃຫ້ທ້ອງຖິ່ນ ໃຫ້ມີປະສິດທິພາບ ແລະ ປະສິດທິຜົນ; ຄຸ້ມຄອງເງິນຕາຕ່າງປະເທດເຂົ້າສູ່ລະບົບທະນາຄານ; ອໍານວຍຄວາມສະດວກດ້ານການບໍລິການແລກປ່ຽນເງິນຕາ, ການຊຳລະ, ເບີກຈ່າຍ, ຕູ້ ATM ຢູ່ໃນບັນດາຈຸດບໍລິການນັກທ່ອງທ່ຽວ ແລະ ບັນດາດ່ານ ໃຫ້ມີຄວາມສະດວກ ແລະ ທົ່ວເຖິງ.
13. ສືບຕໍ່ແກ້ໄຂຜົນການກວດສອບ ແລະ ກວດກາ ຕາມບົດລາຍງານຂອງອົງການກວດສອບແຫ່ງລັດ ແລະ ອົງການກວດກາແຫ່ງລັດ ທີ່ຕິດພັນກັບວຽກງານທະນາຄານ ຢ່າງເຂັ້ມງວດ, ເດັດຂາດ ແລະ ມີຜົນສໍາເລັດ.